Augusto Genina

Augusto_Genina_51

Augusto Genina (January 28, 1892 – September 18, 1957) was an Italian film pioneer. He was a movie producer and director.

Born in Rome, Genina was a drama critic and wrote comedies for the Il Mondo Magazine, under advise of Aldo de Benedetti switches to movies for the “Film d’Arte Italiana”, that produces his first film “La moglie di sua eccellenza”. In 1929 Genina moved to France to direct Louise Brooks in sonorized film Prix de beauté. He studied sound techniques and worked in France and Germany in same but alternate languages film versions which were filmed simultaneously, before his return to Italy.

He won Venice Film Festival Mussolini’s cup for Best Italian Film twice, in 1936 by Lo squadrone bianco and in 1940 by The Siege of the Alcazar, both Fascist propaganda films.

In 1953, he filmed Three Forbidden Stories, another version of the real tragic accident that Giuseppe De Santis made one year before in Rome 11 o’clock (Roma ore 11).

Filmography

  • La moglie di sua eccellenza (1913)
  • Il segreto del castello di Monroe (1914)
  • Il piccolo cerinaio (1914)
  • La parola che uccide (1914)
  • La fuga degli amanti (1914)
  • Dopo il veglione (1914)
  • L’anello di Siva (1914)
  • Lulu (1915 film) (1915)
  • Gelosia (1915)
  • La farfalla dalle ali d’oro (1915)
  • Mezzanotte (1915)
  • Doppia ferita (1915)
  • Cento H.P. (1915)
  • L’ultimo travestimento (1916)
  • Il sopravvissuto (1916)
  • Il sogno di un giorno (1916)
  • Il dramma della corona (1916)
  • La conquista dei diamanti (1916)
  • La signorina Ciclone (1916)
  • Il siluramento dell’Oceania (1917)
  • Maschiaccio (1917)
  • Lucciola (1917)
  • Il trono e la seggiola (1918)
  • Il principe dell’impossibile (1918)
  • L’onestà del peccato (1918)
  • Kalidaa – la storia di una mummia (1918)
  • L’emigrata (1918)
  • I due crocifissi (1918)
  • Addio giovinezza! (1918)
  • Femmina – Femina (1918)
  • Debito d’odio (1919)
  • Lo scaldino (1919)
  • Lucrezia Borgia (1919)
  • Noris (1919)
  • La donna e il cadavere (1919)
  • La maschera e il volto (1919)
  • Bel ami (1919)
  • Le avventure di Bijou (1919)
  • I diabolici (1920)
  • I tre sentimentali (1920)
  • La ruota del vizio (1920)
  • Moglie, marito e… (1920)
  • La douloureuse (1920)
  • Il castello della malinconia (1920)
  • L’avventura di Dio (1920)
  • L’incatenata (1921)
  • La crisi (1921)
  • Un punto nero (1922)
  • La peccatrice senza peccato (1922)
  • Una donna passò (1922)
  • Lucie de Trecoeur (1922)
  • Germaine (1923)
  • Il corsaro (1924)
  • La moglie bella (1924)
  • Cirano de Bergerac (1925)
  • Il focolare spento (1925)
  • L’ultimo lord (1926)
  • Addio giovinezza! (1927)
  • The White Slave (Die Weisse Sklavin, 1927)
  • Scampolo (1928)
  • La storia di una piccola parigina (1928)
  • Liebeskarneval (1928)
  • Un dramma a sedici anni (1929)
  • La congiura delle beffe (1929)
  • Quartier Latin (film) (1929)
  • Prix de beauté (Miss Europa, 1930)
  • The Darling of Paris (Paris-Beguin, 1931)
  • La femme en homme (1931)
  • Gli amanti di mezzanotte (1931)
  • Non ti scordar di me (1935)
  • Forget Me Not (1935)
  • La gondola delle chimere (1936)
  • Lo squadrone bianco (The White Squadron, 1936)
  • Fiori di Nizza (1936)
  • The Kiss of Fire (Napoli terra d’amore, 1937)
  • Amore e dolore di donna (1937)
  • Castelli in aria (1939)
  • L’assedio dell’Alcazar (1939–40)
  • Bengasi (1942)
  • Heaven Over the Marshes (Cielo sulla palude, 1949)
  • L’edera (1950)
  • Three Forbidden Stories (Tre storie proibite, 1953)
  • Maddalena (1953)
  • Frou-Frou (1955)

Leave a comment

Brian Pistone's Education Technology Blog

Sharing Current Trends in Technology and Education.

Jackie Cameron

Bridging the knowledge gap between academia and industry.

The Good, the Bad and the Italian

food/films/families and more

Brian Camp's Film and Anime Blog

Flash Gordon meets Cowboy Bebop at Shaolin Temple

Not Just Another "Dolce Vita"

A different point of view on travelling, living and loving Italy.

The Blog

of Cinematic Diversions

Nitrate Diva

Old Movies. Fresh Takes.

A New Italian Political Cinema?

AHRC-funded Research Project